Rivertonprisen til Aslak Nore

Aslak Nore er tildelt Rivertonprisen, Den gylne revolver, for “Ulvefellen” (Aschehoug).

Juryen har bestått av Hans H. Skei (leder), Knut Faldbakken og Elin Brend Bjørhei.

 

I sin pristale på Litteraturhuset 15. mars sa juryleder, litteraturprofessor Hans H. Skei, følgende om romanen:

Rivertonprisen for 2013 og 2015 gikk til kriminalromaner som gjorde utstrakt bruk av hendelser under andre verdenskrig som en nødvendig forutsetning for etterforskning av forbrytelser på et langt senere tidspunkt. For 2017 går prisen til en spenningsroman som holder seg innenfor rammen av krigsårene, og som klarer seg helt strålende med å følge farligheter, drap, spionasje og kontraspionasje som viser seg å kunne være avgjørende for utfallet av krigen. Hvis man har som absolutt krav at etterforskning skal foregå og forbrytelser oppklares i en kriminalroman, kommer denne romanen til kort. Men vi har selvfølgelig spenningsromaner der mystifikasjon, mistanke, falske spor og ledetråder er fullgod erstatning for mordets enkle kunst. Årets prisvinnerbok er en slik roman – kunnskapsrik, velskrevet, grundig og etterrettelig i tegningen av miljø og mennesker og historiske hendelser som er en forutsetning for at de litterære skikkelsene og de dramatiske hendelsene skal fungere, noe de gjør på overbevisende måte. Kriminal- og spenningslitteraturen er en underholdningssjanger, men av og til snakker vi om seriøs eller meningsfylt eller litterær krim. Når en kriminalroman har en utførlig litteraturliste og gjør rede for forutsetningene for faktagrunnlaget i boka, har vi med et klart avvik fra sjangerens normale standard. Etterord og forklaringer har lite å gjøre i kriminalromaner flest, for det betyr som oftest at de ikke har klart det de satte seg fore, og derfor må det føyes til noe. Her er tilleggsmaterialet en styrke og nærmest en bekreftelse på at det vi har lest var så overbevisende, så levende, så ekte – og innimellom så fryktelig som det kan være midt i en verdenskrigs gru.

Romanen innledes med en skildring av dramatiske hendelser i London 8. september 1944, så å si før den egentlige handling settes i gang, og helt forståelig blir denne innledningen først når vi i siste kapittel er tilbake i London én uke senere. I mellomtiden går vi tilbake noen år og vi følger nordmannen Henry Storm som kjemper for tyskerne på Østfronten, blir såret, og sendt hjem. Det han har opplevd, har snudd opp ned på alt, og Henry – dekorert med jernkorset – bestemmer seg for å arbeide for motstandsbevegelsen. Det kan han som har studert ingeniørfag i Berlin best gjøre ved å dra tilbake til hovedstaden i det tredje rike og under dekke av studier spionere mot nazistene. Men i Werner Sorge. som stadig stiger i gradene mellom 1942 og 1944, møter vi en utspekulert og farlig motstander som gjør alt i sin makt for å avsløre Henry og gripe ham. Sorge tilhører Sonderkommando Wolfsangel – og det peker mot tittelen på årets prisvinnende bok – Ulvefellen av Aslak Nore.

Et glitrende grep i romanens oppbygging er dette at Sorge vant OL-gull i seiling i 1936, foran Henry Storm. Slik sett kan den kappseiling for livet som er romanens høydepunkt og dramatiske oppløsning, være en dødsalvorlig reprise av OL-seilingen. Ting skjer etterpå også, det ender godt, nesten bedre enn vi forventer i en spionthriller, men det unner enhver leser vår mann, Henry Storm, og selvsagt også hans polske kvinnelige medspiller som sørger for at rakettene fra Peenemünde skjener over London og slår ned på landsbygda. Det er nettopp nazistenes rakettprogram som står på spill i Ulvefellen, og både Werner von Braun, Heinrich Himmler og mange andre kjente naziledere er med i romanen. Ulvefellen er en spionroman av beste merke, velskrevet, godt strukturert, spennende og medrivende. Den skaper autentisitet ved å utnytte store kunnskaper om forholdene under andre verdenskrig, både i Oslo, Berlin og London, og vi får fascinerende innblikk i noe av dynamikken i det tredje rikes krigsmaskineri. Det er ikke lite i en spenningsroman.

Rivertonjuryen var aldri i tvil om at Ulvefellen er det beste kriminallitterære arbeid i Norge i 2017.